- قصة رعب .. عائله الرفاعي قصة رعب .. عائله الرفاعي - qalam2 -->
U3F1ZWV6ZTE5Njg1NzI2OTY3X0FjdGl2YXRpb24yMjMwMTIxMjc5MzM=
recent
أجدد المواضيع على قلم2

قصة رعب .. عائله الرفاعي

قصة رعب .. عائله الرفاعي

قصص


(((عائله الرفاعي)))
انا في مكان مجهول ومعرفش هيحصل فيا ايه ..!! المكان مظلم تماماً ، بس اعتقد انهم جمبي في كل مكان ..!!
كنت في زياره لجديتي في القريه ، جدتي مريضه ومصابة بالزهايمر وديما كده عندها معتقدات غريبه ، انتو عارفين خايفه عليا اروح بعد منتصف الليل بتقولي في واحده علي الطريق بتخطف الشباب طبعا كلنا ضحكنا عليها لما قالت كده وقولنا جدتي خلاص كبرت وبقت بتقول اي كلام..
بس دلوقت انا خايف بعد اما سيارتي اتعطلت في الطريق ، الطريق فاضي ومفيش اي حد ماشي في الشارع ، بس وانا بفحص السيارة لمحت راجل عجوز ، كان ماشي بالعكاز ومتجه نحيتي ، لما قرب مني كنت خايف جدا افتكرت كلام جدتي ، بس مهما كان دا راجل عجوز جدا وشكلو مش قادر يمشي اصلا ، بدأت المسافة بنا تقل ويقرب مني !.. وقف قدامي وبصلي وقالي !!
-
انت ايه يابني اللي موقفك هنا لوحدك كده بعد نص الليل ، هو انت مش خايف ..!! حسيت بخوف جوايا ورعشه بسيطه ، لساني بدأ يتقل وبتلجلج وبصوت منخفض رديت... وهخاف من ايه !!؟ همس في وداني وقالي من عائله الرفاعي ..!! بصوت عالي قولتله ايه التخاريف دي طبعا دا كلام فاضي ومين اصلا عائله الرفاعي دي ..!! بأبتسامه قالي يابني متعليش صوتك دا انا جاي اساعدك متخفش هيا مبتقربش م ناحيه اي حد عنده عيب خلقي وانا يابني عندي رجل مشلوله ، انا هنا عشان احميك منها ..انا سمعت صوتك وحسيت انك خايف عشان كده جيتلك بس لو مش عايزني انا همشي حالا ..!! حسيت اني كنت قاسي جدا معاه وبكلمه بعنف شويه حاولت اكون عقلاني وقولتله.. انا متأسف جدا ياوالدي بس انا غريب ومش من هنا وجاي... قالي متكملش اوعي تقول كده ..اوعي تقول انك غريب هيا مبتخطفش غير الغرباء بس ..!! بصيتله وقولتله طب ممكن تخليك معايا لحد اما اصلح العربية ..هز دماغه وبدأت في تصليح العربية.. وفعلا اشتغلت..
-
فرحت جدا وركبت وقولتله تعالي ياوالدي انا هوصلك ، قالي يابني لا خلاص انا مش عايز اتعبك معايا ..ابتسمت وقولتله ياوالدي دا اللي تعبتك وعطلتك اتفضل.. ركب معايا وكان بيوصفلي بيته قولت لازم استغل الفرصه دي واسأله عن الأسطورة اللي كله بيتكلم عنها دي وبدأت كلامي
-- ايه ياحج اللي بيخليك ماشي دلوقت في نص الليل..
- في الحقيقة من شويه جالي جواب ولازم اوصله لحد بيت بنتي ، وبمشي من الطريق ده عشان احظر الناس من شر السيدة كوثر الرفاعي ..بس احنا يابني لما بنحكي لحد بيضحك وبيفتكر اننا كبرنا وخرفنا..
--بس ياوالدي بصراحه معانا حق الكلام ده وهم ومش موجود غير في الأفلام والخيال بس..
وجهه ظهر عليه الغضب ونظرته اصبحت حاده ..
- الخيال انت بتسخر مني ومن كلامي.. نزلني احسن انا مش ناقص سخريه
--اسف ياوالدي والله مش قصدي سخريه ولا حاجه.. انا بس بفهم حضرتك انه بالمنطق العقل صعب يقتنع بالكلام ده..بس ممكن حضرتك تحكيلي يمكن اقتنع ..!!
-
من اكتر من نصف قرن.. كان في عائله مشهوره جدا هنا في القريه اسمها عائله الرفاعي.. كانت عيله غنيه جدا بيملكو نص اراضي البلد تقريبا ، نص البلد كان شغال في الأراضي عندهم ، لكن مع تدهور حال البلد بسبب الحروب ، بدأت تسوء الحاله الاقتصادية ، بدأو يجيبو ناس عندهم اكتر ويسخرهم زي العبيد وبيتم تعذيبهم بأشكال مختلفه.. مات منهم كتير جدا.. لحد م قامت ثورة 23 يوليو.. وبدأ يطالب العمال بحقوقهم ويثورو ضدهم.. وفي يوم قرر إسماعيل الرفاعي انه يجمع العمال عنده في القصر عشان يتفاوض معاهم ، وقرر انه يقتلهم كلهم ..!! ، بعدها مسلمش من ارواحهم وجاله مرض نادر جدا كان كل يوم بيتعذب وبيتمني الموت ، الاروح دي انتقمت من كل افراد العائله ومات اولاد إسماعيل الرفاعي بس زوجته عرفت انها هتموت بسبب اللعنه دي.. راحت لواحد دجال عشان يساعدها قبل م الأرواح تنتقم منها.. الدجال قالها انها هتسخر البيت ده ليهم وتعيش معاهم عادي ومش هيحصلها حاجه بشرط واحد..!! إنها تقدم ليهم كل سنه 12شخص غريب مش من اهل القريه كفديه ليها عشان يسيبوها تعيش.. وبعدها انتشرت أسطوره عائله الرفاعي..وانتشر ظاهرة اختفاء الشباب الغريبه.. يابني انا كل ده عيشته وعاصرته ومش هقدر اكذب حقيقه عيشتها...
-
سكت وكنت بحاول امسك ضحكتي وتعبيرات وشي اللي كلها سخريه من كلامه اللي ميدخلش العقل ورديت بثبات..
-اكيد ياوالدي مقدرش اكذب حضرتك وكمان زي مقولتلك انا غريب ومش عارف كل ده..
بصلي وقالي.. ، اعتقد اننا خلاص وصلنا قولتله انت هتنزل هنا !!.. قالي لا دا هنزل بس اسلم الجواب ده لبنتي وارجع معاك نكمل طريقنا ، نزل بس مكنش قادر يمشي نزلت بسرعه عشان احاول اساعده بدأت اخبط علي الباب بس مفيش حد بيرد ، بعدها لقيتني بتزق جوه ..!!
ولقيته بيقول جبتلك الضحيه ال 7 السنادي ..!!
المكان مظلم تماما وحاسس بيهم جمبي في كل مكان كلام جدتي طلع كلامها صح وانا الضحيه الجديدة ..!!
قصه قصيرة
النهايه مفتوحه
الاسمبريد إلكترونيرسالة